Bild från Google Jackets

Innehållets didaktik i förskolan / Camilla Björklund & Ingrid Samuelsson (red.).

Medverkande(n): Materialtyp: TextTextSpråk: Svenska Utgivningsuppgift: Stockholm : Liber, [2020]Tillverkare: 2020Utgåva: Första upplaganBeskrivning: 156 sidor illustrationer 21 cmInnehållstyp:
  • text
Medietyp:
  • unmediated
Bärartyp:
  • volume
ISBN:
  • 9789147139835
Ämnen: DDK-klassifikation:
  • 372.21 23/swe
Annan klassifikation:
  • Eab.01
Innehåll:
Inledning : grundläggande begrepp och synsätt / Camilla Björklund & Ingrid Pramling Samuelsson -- Att peka ut något för någon / Ingrid Pramling Samuelsson & Camilla Björklund -- Innehållsorientering i förskolan / Camilla Björklund & Ingrid Pramling Samuelsson -- Att skapa förutsättningar för barns lärande av symbolers kommunikativa funktioner / Maria Magnusson -- Att öppna upp nya rum för språkande / Annika Åkerblom -- Veckodagar i cirkel och på rad / Camilla Björklund -- Att undervisa naturvetenskap i förskolan / Susanne Thulin -- Vi bygger en farkost till Smutt! / Kristina Thorshag -- "Vi bestämmer att streck betyder paus" : matematik och programmering i förskolan / Hanna Palmér -- "Och sen blev hela världen full av hästar" : textilt skapande som målorienterad slöjdverksamhet / Eva Ahlskog-Björkman -- "Det låter som..." : musik som innehåll för lärande / Cecilia Wallerstedt -- Hoppa upp och ner : rörelsemedveten undervisning / Mikaela Svanbäck-Laaksonen -- Olikheter som tillgång : kultur, mångkultur och interkultur / Rauni Karlsson -- "Jag är ju också här" : om delaktighet och inflytande i förskolan ur ett didaktiskt perspektiv / Marina Lundkvist -- Det klassiska temaarbetet : i ett didaktiskt ljus / Ingrid Pramling Samuelsson & Camilla Björklund.
Sammanfattning: Innehållets didaktik i förskolan ger förskollärare verktyg och stöd att utveckla sin ämnesdidaktiska kompetens. Boken tar avstamp i barnens nyfikenhet, intressen och vilja att dela sina erfarenheter med andra och binder samman läroplanens intentioner med den pedagogiska verksamheten på förskolan.

Inledning : grundläggande begrepp och synsätt / Camilla Björklund & Ingrid Pramling Samuelsson -- Att peka ut något för någon / Ingrid Pramling Samuelsson & Camilla Björklund -- Innehållsorientering i förskolan / Camilla Björklund & Ingrid Pramling Samuelsson -- Att skapa förutsättningar för barns lärande av symbolers kommunikativa funktioner / Maria Magnusson -- Att öppna upp nya rum för språkande / Annika Åkerblom -- Veckodagar i cirkel och på rad / Camilla Björklund -- Att undervisa naturvetenskap i förskolan / Susanne Thulin -- Vi bygger en farkost till Smutt! / Kristina Thorshag -- "Vi bestämmer att streck betyder paus" : matematik och programmering i förskolan / Hanna Palmér -- "Och sen blev hela världen full av hästar" : textilt skapande som målorienterad slöjdverksamhet / Eva Ahlskog-Björkman -- "Det låter som..." : musik som innehåll för lärande / Cecilia Wallerstedt -- Hoppa upp och ner : rörelsemedveten undervisning / Mikaela Svanbäck-Laaksonen -- Olikheter som tillgång : kultur, mångkultur och interkultur / Rauni Karlsson -- "Jag är ju också här" : om delaktighet och inflytande i förskolan ur ett didaktiskt perspektiv / Marina Lundkvist -- Det klassiska temaarbetet : i ett didaktiskt ljus / Ingrid Pramling Samuelsson & Camilla Björklund.

Innehållets didaktik i förskolan ger förskollärare verktyg och stöd att utveckla sin ämnesdidaktiska kompetens. Boken tar avstamp i barnens nyfikenhet, intressen och vilja att dela sina erfarenheter med andra och binder samman läroplanens intentioner med den pedagogiska verksamheten på förskolan.

Li


Linda Lagerman
0393-67 87 80
linda.lagerman@vaggeryd.se

Susanne Westroth
0370-67 83 56                      
susanne.westroth@vaggeryd.se